بخاری

می توان سوخت اگر امر بفرماید عشق...

بخاری

می توان سوخت اگر امر بفرماید عشق...

بخاری

حالا پاییز است
من سردم است
این «دوستت دارم»
کلمات کدام فصل اند؟
(م.مؤید)


+ نوشته های بخاری وقف عام شده اند.
شما هم در این وقف سهیم باشید؛
بخوانید و به نیت وقف منتشرش کنید.

نقشه

 

+ عکس از صاحب این وبلاگ

 

+ برای بخاری مهم نیست که شب یلدایی از حافظ فال می خواهید یا شعر با حال. برای بخاری مهم نیست یلدا پر از پفک و چیپس و آلبالو خشکه باشد یا هندوانه و شاهنامه. برای بخاری حتی مهم نیست واقعا یلدا یک دقیقه دیرتر از شبهای دیگر سال به طلوع می رسد یا نه. بخاری فقط پیشنهاد می دهد امشب بعد از همه خنده ها و شوخی ها و هندوانه ها و آلبالو خشکه ها و طعم های مختلف چیپس، یک دقیقه بیشتر برای پدر و مادرمان دعا کنیم؛ یک دقیقه بیشتر برای این شب ها خدا را شکر کنیم؛ یک دقیقه بیشتر از خدا دوست داشتن بخواهیم. فکر می کنم مبارک شدن یلدا یعنی یک دقیقه بیشتر از همه شب های سال از خدا فرج خواستن.
 امیدوارم یلدایتان مبارک بشود.

 

  • فاطمه قلی‌پور

نظرات  (۳۳)

بخاری جون دوستت دارم ؛میگم شاید فلسفه بلند تر بودن آخر پاییز این باشه که خدا بمون وقت اضافه واسه عاشقی داده باشه...نه؟؟
پاسخ:
دقیقا همینه که می فرمایید خانم دکتر :)
  • ...:: بخاری ::...
  • پاسخ به قطعه:
    ممنون که لطف دارید :)
  • میرزا خان
  • من یه چی بگم؟
    ببین ما سر تا سر سال (ریا نباشه چون تکلیفه) در حال عبادتیم و سر به مُهر میبوسیم دستان چروکیده ی والیدن و بزرگانمونو و ...
    یه شب یلدا مث بختک میفتیم رو سینی خوراکی ها.
    بیخیال شو دیگه. بذار تا جا داریم بخوریم. :D
    پاسخ:
    نوش جون!!
    رسید اربعین...

    باز دلم خون شد و چشمم گریست
    آنکه درین روز چون من نیست کیست؟
    باز دگر باره رسید اربعین
    جوش زند خون حسین از زمین
    غرق تلاطم شده بحر محیط
    یک سره درد است بساط بَسیط
    شد چهلم روز عزای حسین
    جان جهان باد فدای حسین

    محمدشریف صادقی (وفا)
    پاسخ:
    السلام علیک ...
    عزیزی بخاری
    خیلی
    پاسخ:
    عزت از خدته خانوم...
    سلام... اربعین تسلیت
    ************************
    شرح حدیث....آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه....

    حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمودند:
    همان طور که خورشید و شب با یکدیگر جمع نمی­شوند، محبّت و دل بستگی به خداوند نیز با محبّت و دل بستگی به دنیا جمع نمی­شوند.

    شرح حدیث: خیلی زیبایی در این روایت دیده می­شود. انسان اگر بخواهد بفهمد حبّ به خدا دارد یا نه، راهش چیست؟‌ این امری نیست که هفته­ای و ماهی یا سالی یک بار پیش بیاید، بلکه انسان در هر روز چندین بار بر سر دو راهی دنیا و آخرت قرار می­گیرد؛ آن هم نه فقط بُعد وجودی او، بلکه تمام ابعاد وجودیش مثل قلب، عقل، اعضاء و جوارح، دست، پا، زبان، گوش، چشم و حتّی خطورات ذهنیّه او مثل دروغ، غیبت، تهمت، مال حرام خواری، نگاه به نامحرم و... انسان ببیند کدام را انتخاب می­کند امر الهی را انتخاب می­کند که نور است، یعنی محبّت و دوستی به خداوند را، یا این که معصیت را انتخاب می­کند که ظلمت و تاریکی و محبّت و دل بستگی به دنیاست؟
    ‌ نور و ظلمت در یک جا جمع نمی­شوند و دل ظرف محبّت خداوند است و دو شیء و دو چیز در او جای نمی­گیرد، محبّت و دل بستگی به خداوند یعنی نورانیّت، نشاط، آرامش، برکت، نیکوکاری. و محبّت و دل بستگی به دنیا، یعنی ظلمت، تاریکی، اضطراب، افسردگی، فساد، گناه و معصیت. حالا انسان ببیند در شبانه روز زندگی خود چه چیز را انتخاب می­کند؟‌ این از عمل انسان معلوم می­شود. آیا دل را در اختیار صاحب خانۀ با محبت خود و انجام فرامین او قرار داده­ایم؟ یا اینکه با نافرمانی، معصیت و گناه صاحب خانه را از دل بیرون کرده به مستأجر و یا بالاتر به غاصبی که محبّت دنیا و شیطان است داده و دل را بیمار کرده­ایم؟
    انسانی که کارهای شیطانی انجام می­دهد و می­گوید خدا را دوست دارم، حرفش یک دروغ و فریب شیطان است. او دل را به شیطان تحویل داده است. البته چون خداوند کریم، مهربان و توّاب است، انسان می­تواند با توبه و انجام اعمال نیک دل خود را از شیطان پس گرفته و ظرف محبّت خدا کند.
    [1]غرر الحِکَم و دُرر الکَلِم، صفحه 141، روایت 2513
    ****************
    آقا مجتبی...
    http://zareh.blog.ir/post/268

    پاسخ:
    چقدر زیبا بود...
    سلام
    و ممنون از عنایتی که باز بر این کمترین دارید
    دعا کن عزیز تا باشیم
    دعا کن
    پاسخ:
    سلام علیک.
    ان شالله همه زیر سایه آقا باشیم.
    آمین
    سلام
    یلدای امسال فقط یاد سال قبل بودم و خیلی دلتنگ...
    خوب دیگه اینم رسم روزگاره که این روزا زیادم به سازم نیست،
    چقدر بده حوصله انجام هیچکدوم از کارایی که بهت انرژی میداده رو نداشته باشی
    روزگار به کام
    دعامون کن
    یا علی
    پاسخ:
    سلام.
    گی ره نتن!!(گریه نکن!)
    ینی چی که میگی«چقد بده که حوصله انجام هیچکدوم از کارایی که بهت انرژی می ده رو نداشته باشی»؟؟؟
    چرا نداشته باشی؟؟

    محتاجیم.
    یاعلی.
    وسط این همه شلوغی وقتی به تو میرسم انگار دیگه هیچی نمی تونه اذیتم کنه! مثل معجزه میمونی.
    پاسخ:
    قابل ندارم. خخ
    رُوِیَ عَنِ الباقِرِ عَلَیه ِالسَّلامُ قالَ:
    مَن عَلَّمَ بابَ هُدیً فَلَهُ مِثلُ اَجرِ مَن عَمِلَ بِهِ وَ لا یُنقَصُ اُولئِکَ مِن اُجُورِهِم شَیئاً وَ مَن عَلَّمَ بابَ ضَلالٍ کانَ عَلَیهِ مِثلُ اَوزارِ مَن عَمِلَ بِهِ وَلا یُنقَصُ اُولئِکَ مَن اَوزارِهِم شَیئاً[1]

    ترجمه حدیث: امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر کسی به شخص و یا اشخاصی عمل نیکی یاد بدهد و یا اینکه او را راهنمایی به کار نیکی بنماید و آن شخص یا اشخاص، به آن عمل نیک عمل نمایند، شخص یاد دهنده، تمام پاداش عمل کنندگان به آن عمل نیک را می­برد، بدون اینکه ذرّه­ای از پاداش آن اشخاص نزد خداوند کم گردد، و هرکس کار زشت و گمراهی را به کسی یا اشخاصی یاد بدهد و یا آنان را به عمل زشتی دعوت و یا راهنمایی کند، تمام گناه عمل کنندگان به آن کار زشت در نامۀ عمل او هم نوشته می­شود. بدون آنکه ذرّه­ای ازگناه عاملان به آن کار زشت کاسته گردد.

    شرح حدیث: با راهنمایی و یا یاد دادن کار نیک به دیگران و با انجام آن کار نیک، یک دری از هدایت خیر و سعادت به سوی انسان باز می­شود. این تعلیم و یاد دادن، می­تواند زبانی، عملی و یا نوشتنی باشد و یا ممکن است تسلسلی باشد، یعنی این کار نیک را که به دیگری یاد داده است، او هم به دیگری یاد بدهد و همین کار ادامه پیدا کند تا روز قیامت؛ بدون اینکه عمل خیری انجام دهد، پاداش عمل کننده­ها برای او نوشته می­شود.
    برعکس، اگر انسان به دیگری یک راه گمراه، زشت، گناه، شیطنت، خدعه و نیرنگ را یاد بدهد، با انجام آن عمل زشت، دری از ضلالت به سوی او باز می­گردد. حتی ممکن است عمل زشتی را آن شخص انجام ندهد ولی دیگران را به آن عمل راهنمایی کند. در روایت داریم: "الدّالُ عَلَی الخَیرِ کَفاعِلِه[2] " و الدّالُ علی الشَّرِکَفَاعِلِه. ثواب و اجر راهنمایی کنده به خیر و نیکی همانند عمل کننده به آن است. و گناه راهنمایی کننده به کار زشت و شر به اندازه انجام دهندۀ آن کار زشت است.
    راهنمایی و تعلیم انسان­ها به کار نیک -که پرسودترین تجارت دنیوی و اخروی است- کار انبیاء و اولیاء علیهم السلام است. برای همین هم تربیت فرزند، بستگان، دوستان، جامعه و... بسیار مهم است. انسان باید بداند که بی­توجهی به این امر مهم و به انحراف کشیده شدن نزدیکانش، گناه یا مغفرتش تا روز قیامت برای پدر، مادر، مربّی و... نوشته می­شود.

    [1] اصول کافی، جلد 1، صفحه 35

    [2] من لا یحضره الفقیه، جلد 4، صفحه 380
    پاسخ:
    ممنون از لطف بی شائبه تون.
    ذره همیشه تذکره.
    سلام...

    هرچه قدر می توانید....

    http://zareh.blog.ir/post/273
    پاسخ:
    سلام.
    حتمن خدمت می رسم.
    دعای مادر...

    ...ویزید بسطامی را پرسیدند که این پایگاه به دعای مادر یافتی این معروفی (شهرت) به چه یافتی؟ گفت: آن را هم به دعای مادر، که شبی مادر از من آب خواست. بنگریستم در خانه آب نبود، کوزه برداشتم.

    به جوی رفتم آب بیاوردم.چون بر سر مادر آمدم، خوابش برده بود. با خود گفتم که اگر بیدارش کنم من بزهکار باشم. بایستادم تا مگر بیدار شود. تا بامداد بیدار شد. سربلند کرد و گفت: چرا ایستاده ای؟ قصه بگفتم.

    برخاست و نماز کرد و دست بر دعا برداشت و گفت: الهی چنان که این پسر مرا بزرگ و عزیز داشت، اندر میان خلق او را بزرگ و عزیز گردان

    پاسخ:
    :)
    سلام...

    پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم....
    1.نشان منافق سه چیز است : 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در امانت خیانت نماید .


    .......................................................................
    نیاز....درباره کتاب http://zareh.blog.ir/post/161
    پاسخ:
    سلام علیک.
    4 رو هم بنده از یه حدیث دیگه از پیامبر اضافه می کنم بااجازه: علی(ع) را دوست نداشته باشد.
  • ...:: زرافه ::...
  • like
    پاسخ:
    poke for u.
    سلام.
    شرح حدیثی از مرحوم آقا مجتبی تهرانی ره

    .....
    روایتی از پیغمبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم) منقول است که حضرت فرمودند: مودّت و محبّت ما اهل‌بیت را لازم بدارید، یعنی هیچ‌گاه از مودّت و محبّت ما اهل‌بیت غفلت نکنید، هیچ‌وقت. «الْزَمُوا مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ»، لازم بگیرید، نعوذ بالله، دلهایتان حتّی لحظه و آنی از موّدت و محبّت ما خالی نباشد. روایت، مفصّل است. در عبارت دیگر حضرت می‌فرماید: «وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ»، قسم به آن موجودی که جان من در دست قدرت اوست، یعنی قسم به خداوند، «لَا یَنْتَفِعُ عَبْدٌ بِعَمَلِهِ»، اعمال نیک هیچ بنده‌ای به او سودی نمی‌بخشد، «إِلَّا بِمَعْرِفَتنا»، مگر اینکه نسبت به ما معرفت داشته باشد، یعنی ما را برحقّ بداند.
    در این‌جا می‌خواهم نکته‌ای را عرض کنم: در باب اعمال نیکی که جنبة الهی و رنگ معنوی به آن‌ها می‌دهیم، قبولی اعمال هر مسلمانی، هرکس می‌خواهد باشد، و نورانیّت و اثرگذاریِ عمل نیکش روی خودش، بستگی دارد به پیوندش با اهل بیت(علیهم‌السلام). چون اعمال نیکی که انسان انجام می‌دهد، روی خودِ کنندةکار اثر دارد و این اثر گذاری غیر از مسألة قیامت و بهشت و ... است. این اثری است که روی خودش می‌گذارد و در نتیجه به انسانیّت و الهیّت نزدیک می‌شود. مثلاً در مورد نماز، هم پاداش داریم و هم اثری که خود نماز روی انسان می‌گذارد که به واسطة آن برای انسان نورانیّت باطنیّه می‌آورد، حال چه قبولی عمل نیک و چه نورانیّت و اثرگذاریش روی عاملش، بستگی به پیوند عامل با اهل بیت دارد. لذا اگر شخص با آن‌ها پیوند نداشته باشد؛ یعنی از نظر قلبی مودّت و از نظر ظاهری، معرفت به حقانیّت آن‌ها نداشته باشد، عملش اثرگزاری ندارد. پس دو مطلب شد. من حرف‌هایم را می زنم، می‌خواهید بفهمید ، می‌خواهید نفهمید. وظیفة من گفتن است.
    البتّه این بحث در عبادات هست که: مؤمنی که مثلاً از نظر اعتقادی، معتقد است، امّا پیوند با اهل بیت ندارد، روز قیامت مؤاخذه‌اش نمی‌کنند که چرا نماز نخواندی و بعد او را جهنّم ببرند. امّا این‌گونه نیست که او را به أعلی علییّن بهشت هم ببرند. چون مسائل معنوی و اعمالی که انسان انجام می‌دهد، آن‌گاه اثربخش و نافع است که این پیوند با اهل بیت برقرار باشد.
    امالی مفید ص 140 – بحارالانوار ج27 ص193
    ****
    قتنه ...http://zareh.blog.ir/post/275
    پاسخ:
    +سلام.
    +چقدر زیبا بود این شرح. ماشاءالله به حاج آقا تهرانی بسیار زیبا مطالب رو می پرورونن. جمعه جای دوستان خالی جمکران بودم صداشون پخش میشد واقعن یک لحظه حس کردم چقدر این مرد عزیز و بزرگ بوده.خدا رحمتش کنه.
    + من عاشق این کتاب امالی ام. خیلی جذابه. هردفعه دستم میگیرم نمیتونم زمین بزارمش. متاسفانه نسخه ای که در دسترس دارم خیلی قدییه و خیلی برای خوندنش اذیت میشم ولی واقعا می ارزه. حقا که شیخ «مفید» بودن...

    + ذره؟ تو خیلی خوبی. حدیث یادم می دی.
    سلام
    ممنون از لطف شما

    ولی باید به یاد مرحوم آقا مجتبی تهرانی فاتحه و صلواتی هدیه کنیم به روح بزرگ ایشون.
    جمکران که رفتید تو رو خدا برای ما هم دعا کنید.
    *******************************************

    فایل صوتی هم اضافه شد.یه بار دیگه تشریف بیارید و امتحان کنید.یا علی
    پاسخ:
    سلام.
    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی ممنونم.
    چشم هیچوقت یادم نرفته تاحالا کسی رو دعا کنم. ان شاءالله.
    یاعلی.
    سلام
    آقا ما برگشتیم
    هرجا ما بودیم قبل و بعدش بمب منفجر می شد ولی به ما آسیبی نمی رسید...
    خخخخخعععع
    پاسخ:
    سلاااااااااام!
    زیارت قبول :)
    از شانس ماست دیگه. ده بار گفتم انقد صدقه نده. خخخخ
    welcome back به عربی چی میشه؟! همون.
    سلام
    شب یلدا در حسینیه ای که عراقی ها به آن میگویند موکب در کنار روضه ها تفالی هم به حافظ زدیم. . .
    خوب جواب مان را داد انصافا
    آمده بود: زهی خجسته زمانی که یار بازآید/به کام غمزدگان غمگسار باز آید...
    پاسخ:
    سلام.
    زیارت قبول :)
    کشته منو حافظ. انگار همه جا هست...
    سلام
    دعوتید
    نه واسه یه بار دیدنااااااا
    چرا بچه ها اینقد بی وفا شدن
    دونه دونه باید فراخوان بزنمشون....
    منتظرم....
    پاسخ:
    سلام.
    دعوت کردن به اومدن و نیومدن بروبچه ها به بلاگ آدم نیست که. نشانه احترامه.من خودم دوستای نزدیکمم دعوت می کنم.به پای بی وفایی شونم نمیذارم :)
    چشم حتمن خدمت می رسیم برای عرض ادب.
    یاعلی.
    سلام...
    تشریف بیارید ....*دکتر....*

    http://zareh.blog.ir/post/277


    ایام سوگورای بر شما تسلیت...
  • ...:: بخاری ::...
  • پاسخ به ذره 1 :
    ممنون از بابت حدیث... تنبلی منو پوشوندید با این لطفتون.
  • ...:: بخاری ::...
  • پاسخ به ذره 2:
    این مطلب اصلن خصوصی نیست و بنابراین به عذرخواهی هم نیاز نیست.
    رشته دانشگاهیم رو قبلا هم تو بلاگ گفتم . من شیعه شناسی میخونم گرایش کلام اسلامی.
    امالی جزو دروسمون نیست. اما از اونجا که رشته ما همه چیز رو دربرمیگیره(به معنای واقعی کلمه! از حدیث و اصول و کلام و تاریخ و جغرافیا و منطق و فلسفه تا ابزارهایی مثل ادبیات و جدل و مناظره و ترجمه و غیره) امالی ها رو برای این میخونم که آشنا به احادیث باشم. البته زیاد نخوندم ازشون. بیشتر از مفید میخونم چون بسیار به ایشون علاقه دام. ان شاءالله سر فرصت باقی رو هم مطالعه خواهم کرد.
    درباره صوت هم که فرمودید باید بگم بله می دونستم اما خب این صوت های گزینشی اتفاقی معمولا بیشتر به آدم می چسبه تا اینکه خود آدم بگرده و اینا :)
    این صوت رو هم واس جایی میخواستم.کسی نیاز داشت آدرس مستقیم درخواست کردم.علی الحساب ممنون از اینکه همیشه لطفتون شامل حال بخاریه :)
    امر دیگه ای هم اگر هست دریغ نمیکنم. هر سوالی هست بفرمایید.
    خیلی هم دعا کنید بخاری رو.
    یاعلی.
    سلام.خوبین؟
    تشریف بیارین منتظر انتقاداتون هستم حسابی.
    پاسخ:
    سلام.
    به به بلاگ خوب :)
    حتمن خدمت میرسیم
    به روز می باشیم
    دعوتید
    پاسخ:
    خدمت می رسیم.

    خوشحالم از حضورتون و ممنونم از دقتتون
    و
    به لطف شما تغیرش دادم ولی آیه ی پیشنهادی رو نتونستم با موضوعم تطبیق بدم.بازم مشتاق انتقاداتتونم.
    پاسخ:
    مرسی توجه! :)

    20.شهریوریم از نوع سی و یکمش :)
    کلن پروفایل نداره باید یکی بسازم.در مورد کل وبلاگ نظر بدین ممنون میشم
    پاسخ:
    fبه! دم شهریوریا گرم!
    من بودم بلاگ شمام دستم بود انقدی مشکیش نمیکردم. به نظرم دوست داشتنی تر از الانش می شد. شما نوشته هات گرم و نرمه. ی رنگ آرام مث زرد و نارنجی، یا رنگ های شاد تر استفاده میکردم.
    عکس کمتر و نوشته ب همین مقدار.اینا فعلن به نظرم میرسن. البته گفتم اگه اون بلاگ من بود. الان بلاگ شماست! سلیقشم مال شماست :)))

  • ...:: بخاری ::...
  • پاسخ به حیرانم:
    دبیرستان. یا یک سال بالاتر.
    اتفاقن رنگ روشن دوس میدارم باشه.ولی...

    انشاالله بعد یه مدت دیگه.

    دبیرستانی؟! عجب :)))))))))
    چرا؟؟
    پاسخ:
    :)
    همینطوری
    سلام...
    جایی پیدا نکردیم اینجا یادی از آقا کردیم....


    متن شعر زیبای مرحوم قیصر امین پور در وصف امام رضا علیه السلام...

    چشمه‌های خروشان تو را می‌شناسند
    موج‌های پریشان تو را می‌شناسند

    پرسش تشنگی را تو آبی، جوابی
    ریگ‌های بیابان تو را می‌شناسند

    نام تو رخصت رویش است و طراوت
    زین سبب برگ و باران تو را می‌شناسند

    از نشابور بر موجی از «لا» گذشتی
    ای که امواج طوفان تو را می‌شناسند

    اینک ای خوب، فصل غریبی سر آمد
    چون تمام غریبان تو را می‌شناسند

    کاش من هم عبور تو را دیده بودم
    کوچه‌های خراسان، تو را می‌شناسند
    پاسخ:
    سلام.
    خدا رو شکر که اینجا یاد آقا کردید. خدا رو شکر. امیدوارم میکنید به بخاری.
    + این قیصر کشت منو.

  • ...:: بخاری ::...
  • پاسخ به حیرانم:
    بی احترامی نشه عزیز. من دیشب خارج شدم از مدیریت بلاگ، واس همین بود که پاسخ ندادم.
    درباره اون سوال هم، واقعن دلیل خاصی ندارم. فقط حسم گفت. هیچ حرفی از عقل پشتش نبود! امیدوارم ناراحت نشده باشید.
    :)

    یاعلی.
  • ...:: بخاری ::...
  • پاسخ به جسین منسوجی:
    (چرا خصوصی؟)
    و علیکم السلام.
    ما که همیشه هستیم خدمت شما. شما بعد مدتها تشریف آوردید بیان. چشم.حتمن.
  • ...:: بخاری ::...
  • پاسخ به حیرانم:
    الحمد لله.
    :)
    Full of salient points. Don't stop beeivling or writing!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی