بخاری

می توان سوخت اگر امر بفرماید عشق...

بخاری

می توان سوخت اگر امر بفرماید عشق...

بخاری

حالا پاییز است
من سردم است
این «دوستت دارم»
کلمات کدام فصل اند؟
(م.مؤید)


+ نوشته های بخاری وقف عام شده اند.
شما هم در این وقف سهیم باشید؛
بخوانید و به نیت وقف منتشرش کنید.

نقشه

اوّلا؛

آن یکی مناسبت، روز «زن» نیست و روز «مادر» است؛ میلاد حضرت فاطمه (س) و روز تکریم مقام مادر. همچنان که در کنارش میلاد حضرت علی (ع) روز «پدر» است؛ نه روز «مرد». و همچنانکه سومین یکشنبه ماه ژوئن، روز جهانی «پدر» است (yon.ir/QS78B) نه «مرد»؛ و ـ به تاریخ تقریبا رایج ـ دومین یکشنبه ماه مه، روز جهانی «مادر» است (yon.ir/XOEHq)؛ نه «زن». حالا دلیل این را که چرا چندسالی است برخی تقویم‌ها به جای پدر و مادر از مرد و زن استفاده می‌کنند نمی‌دانم. احتمال می‌دهم این باشد که جمع کثیر مردم خواسته به بهانه‌ای برای همسر ـ چه فرزند دار و چه بی فرزند ـ هدیه بخرد، ادبیات رایج به مرور تغییر کرده و حالا به نوشتار رسیده است. وگرنه تا قبل ترها که یادم هست کسی به مردی تبریک نمی‌گفت چون مرد است! یا به زنی چون زن است! (و اساساً زن یا مرد بودن محض، چه جایی برای تکریم دارد مثلا؟! بگوییم آفرین که زنی! دمت گرم که مردی!) همه‌مان بر اساس یک قانون مشخص ذهنی می‌دانیم که قضیه «جنسیت» نیست؛ قضیه «نقش و جایگاه» متفاوتی است که نسبت به دوران مجردی تغییر کرده است.

ثانیا؛

نقش و جایگاه دختر خانواده بودن به وضوح، جدای مادر خانواده بودن است. فضای دخترانگی جدای از فضای تأهل یا مادرانگی است. و دلیل این تفاوت، دوشیزگی نیست؛ تفاوت نقش است. این را هر «عاقلی» می فهمد؛ البته هر عاقلی که نگاهش به همه چیز عالم، جنسیت زده نباشد...

ثالثا؛

فاطمه معصومه (س) اگر تکریم می‌شود و روزش می شود روز «دختر» بخاطر مقام خاص ایشان است. چون فاطمه معصومه (س)

+ هم دختر خانواده بود و دخترانگی‌اش را داشت (که عزیز دردانه پدر و برادر بود و در وصفش تا امام‌های بعدی هم ذوق کرده‌اند و او را به صفات مختلف و حتی شبیه به حضرت زهرا (س) خوانده‌اند)

+ هم نقش سیاسی داشت (که وقتی برادرش، امام مسلمین، بخاطر دندان طمع مامون در خلافت، به مشکل برخورد و نامه ای به خواهر نوشت، کوله بارش را جمع کرد و در سفر هم دقیقا از مسیری رفت که برادر به دلایل سیاسی نمی توانست قدم بگذارد، و تمام مسیر را به رفع شبهات دینی و سیاسی در میان مردم پرداخت)

+ هم نقش اجتماعی داشت (و توانسته بود آن زمان در نوع خودش کمپین freemyImam# راه بیندازد!! و حتی چنان نفوذ داشته باشد که کاروانی جمع کند و به سمت طوس مسافرشان کند)

+ و هم نقش اعتقادی و دینی داشت (که گاهی در نبود پدر، امام هفتم معصوم، پاسخ تمام سوالات دینی مردم را می داد؛ که اهل علم دین می دانند چنین کاری فقط از معصوم برمی‌آید... و پدر در وصف این عمل قربان صدقه برود و بگوید «پدرش به فدایش باد...»)

+ و از همه این ها مهم تر، تمام این ویژگی ها را در جامعه ای قطعاً با محدودیت های بیشتری نسبت به زمانه ما گرد هم آورده بود.

این می شود «دختر». این می‌شود «دخترانگی». که کامل باشی در عین حیا؛ که تاثیرگذار باشی در عین محدودیت. این‌ها می‌شود آن چیزی که روز دختر را برایش نامگذاری کرده‌اند. و الا آن مغز که بر طبل «باکرگی» می‌کوبد (و سال به سال روز دختر، صدای طبلش بلندتر!) راستش نگاه خودش از همه جنسی‌تر و جنسیتی‌تر است...

روزتان مبارک دخترهایی که «دخترانگی»تان افتخارتان است.

 

 

+ پیشنهاد می کنم کامنت هانیه معینیان و پاسخش را بخوانید.

  • فاطمه قلی‌پور

نظرات  (۲۴)

  • سایه بیداری
  • با سلام و درود :

    جناب بخاری عزیز
    همه را دیدید و با اولا و ثانیا و ثالثا ها فرمودید
    الا آن چیزی را که می بایست می دیدید و می گفتید
    که ندیدید و نگفتید .
    انتظاری هم ندارم که بگویید
    زیرا حتم دارم که اصلا نمیتوانید ببینید که بگویید .
    ...............
    در هر حال درد ما ،
    درد گنجاندن طریق صحیح تقویم عربی در تقویم ایرانی نیست
    که دنبال درمانش باشیم .
    درد ما بی تقویمی محض ماست .
    که شما نه آن را می بینید و نه می توانید که ببینید .
    زیرا هیچ نگاه محدودی
    قادر به دیدن نامحدودها نیست .
    با آرزوی توفیق روز افزون برای حضرت عالی .
    پاسخ:
    سلام علیکم و درود بر شما باد.
    برای خودم و شما از خدا میخوام که از محدودیتهای بیجا آزادمون کنه و به محدودیت خودش دربیاره. که محدود به بی نهایت شدن عین آزادیه.
  • بلوط خانوم
  • سلام
    خدا خیرتون بده که توضیح دادید. استفاده کردیم. 
    پاسخ:
    سلام بلوط خانوم. خدا کنه ب درد کسی بخوره.
    سلام
    دقیقا بعضیا واقعا نمی خوان بفهمن دختری نقش است.
    پاسخ:
    سلام بر شما.
    متاسفانه. شاید چون ظریف است و ظرافت و پیچیدگی اش را حوصله نمی کنند. چون از بی قیدی شان می کاهد.
    درمورد کمپین آن حضرت میشه بیشتر توضیح بدین در یه پست مجزا؟
    پاسخ:
    چ جالب ک تو فکر خودمم بود. شاید از پسش بربیام و بنویسم.
    بله دختر هستند 
    چه ازدواج کرده چه نکرده 
    دختر بودن یک نقش است. قبول. 
    ولی خب ما جرات نداریم به رفیق های ازدواج کردمون بگیم دخترک بیست و چن ساله ی بابا روز تو هم مبارک 🙈 قبول کنیم باگ هایی هم وجود داره!  و قالب جامعه دختر بودن فیزیکی مد نظرشونه !!
    قالب مردم ایران راه میوفتن این روز رو به دخترای فیزیکی تبریک میگن!!!! 0_0 و این خیلی زشته توو سال 2018 .  دختر بودن به نوبه ی خودش بد نیست ها!  عقیدمونه :) اما تبریکش دیگه ضایع است  و کاملا خصوصی! 

    و اینکه گفتین فضای تاهل با دخترانگی فرق میکنه به نظر من این بخش یه رشد فردیِ و ممکنه بی ازدواج هم به وجود بیاد اینجوری که دخترهای جوان نو عروس همچنان دخترانگی های شخصیتی دارن و دخترهای جوان ازدواج نکرده و سی و چند ساله گاها دارای ویژگی های شخصیتی زنانگی شدن :) 
    دیدی پس بحث فیزیکی است!  چون ما روز دختر رو نمیریم به نو عروس دارای دخترانگی تبریک بگیم!رک: چون اعتقاد داریم دختر نیست 0_0 
    تاسف بار نیست اینجور تقسیم شدنمون! !!! 
    پاسخ:
    فکر می کنم تصویر شما درباره دخترانگی، شباهت بسیاری به تصویر مرسوم از دخترانگی دارد. دخترانگی شیطنت های لوس و صورتی پوشیدن و پاستیل دوست داشتن و امثال اینها نیست. که خانه شوهر هم اینها را داشته باشد. دختری، مثل مادری، مثل پدری، نقش است. دارای تعهدات و وظایف و نیازمند درک خاص از این تعهدات و وظایف. تعریف دختر با این حساب، با تعریف خانمی که همسر دیگری شده متفاوت است. پس خانم همسر نمی تواند دخترانگی داشته باشد. بلکه همسرانگی و مادرانگی دارد. مثل پسرانگی که با پدرانگی تفاوت دارد.
    مامان من روز دختر رو به همه ی خاله های متاهلم تبریک گفت . همیشه  روز دختر میگه منم دختر بابامم دیگه :) حتی من خودم هم به مامانم تبریک گفتم:) 
    پاسخ:
    منم به شما تبریک میگم! :)
  • هانیه شالباف
  • کاملن درست و به‌جا و مفصل نوشتین. 
    واقعن فهم این مطلب خیلی سخته یا اونا خودشون رو زدن به نفهمیدن؟!

    پاسخ:
    خدا همه ما رو از هر مرتبه ای از جهل دربیاره.
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • :) احسنت.
    پاسخ:
    الحمد
    کتاب یا منبعی درباره زندگی حضرت معصومه(س) معرفی میفرمایید که به زندگی و فعالیت های سیاسی اجتماعی مذهبی شون پرداخته باشه؟
    ممنون
    پاسخ:
    انچنان کتاب خاصی نداریم متاسفانه. معمولا بیشتر به کرامات بسنده شده. ولی یه کتاب اقای اشتهاردی دارن. یه کتاب هم آقای حکیمی. سری بزنید خوبه تو کلیات لااقل در حد تورق. (اسم کتب دقیقا خاطرم نیست ولی خب کلیدواژه های حضرت معصومه و نام نویسنده قطعا نتیجه رو می‌رسونه)
    جان کلامت رو فهمیدم و گرفتم چی می خوای بگی
    ولی خود متنت خیلی جای اتکا نداره و پر از مغلطه ست

    با این حال با تاخیر میلاد حضرتش بر تو مبارک :)

    راستی سلام بعد از مدت ها :)
    پاسخ:
    سلام و جالبه همش فکرتم!
    مبارک ب شما هم!
    کحاش مغلطه است مثلا؟ :////
    اگر منظورت اینه که «غلط داره» خب یه بحثی،ینی میشه روش بحث کرد. ولی «مغلطه»؟! مغلطه ی کار عمدیه خب! الان من مغلطه کردم؟! :/
    ب.ر.ب.ب
    همه مملکت درست بوده امسال ما لنگ دخترانه ایم
    ماکه البته خودمون خوشیم
    اینام که البته مهمه
    ولی با خبر سکه 4تومنی که الان بهم رسیده
    یکم مگسی شده عصابم!




    پاسخ:
    درست کردن وضع دلار از من برنمی‌آد. ولی دخترانه شاید بربیاد. تلاشمو میکنم.
    واقعا حالم از اینایی که ادعای روشن فکری شون میشه و از تبریک روز دختر ب دلایل مسخره تفره میرن و اعلام تنفر میکنن بهم میخوره. من ک تا دنیا دنیاست دختر بابا مامانمم هستم حتی الان که مادرم باز هم به این مناسبت تبریک شنیدم ازشون
    پاسخ:
    :))))
  • بازگرداندن عشق از دست رفته
  • ممنون از وبلاگ خوبتون
    پاسخ:
    زنده باشید.
    میشه در واقع گفت اینها همش توجیه است برای موجه جلوه دادن کاری 
    وگرنه با همه این تفاسیر چرا روز پسر ( برادر ) نداریم . شما یه روزی رو تو تقویم که مذهبی باشه بزار روز پسر مثلا به اسم علی اکبر یا ابوالقاسم باشه ‌‌‌. بعد ببین چقدر توجیه و تفسیر براش پیدا میشه که اصلا کافر مسلمون میشه :/ 
    والا .. الان روز دختر در ایران چه بخواید و چه نخواید همون بحث ازدواج و عدم ازدواجه والسلام . این رو من نمیگم چیزی هست که در جامعه در حال اتفاقه و اگر کسی باهاش مخالفه با این پزهای روشنفکرانه سعی در جمع کردن قضیه داره . همینکه شما هیچ وقت به یه خانم ۱۸ ساله ازدواج کرده و تمام اون نقش ها رو داشته باشه روز دختر رو تبریک نمیگید به این دلیل که دخترانگی نداره بنظرم جهت بحث رو کامل مشخص میکنه ..
    پاسخ:
    سلام!
    کاری که موجه هست لازم به موجه جلوه دادنش نیست واقعا. اینکه روز پسر/برادر نداریم شاید لازمه بررسی بشه و اتفاقا اضافه بشه به تقویم اگر لازمه. چون پسر خانواده بودن هم نقشی متفاوت از مرد/پدر بودن در خانواده است که متاسفانه نادیده گرفته میشه.
    نمیدونم چرا اصرار دارید به این که «چیزی هست که در جامعه در حال اتفاقه» چون الحمدلله من هم عضو این جامعه ام به عنوان مثال. و واقعا واقعا واقعا تابحال ندیدم کسی به من یا به کسی دیگه بخاطر اینکه هنوز ازدواج نکرده تبریک بگه!
    اساسا اگر مبحث رو دینی ببنییم (که دینی هم هست) این که کسی ازدواج نکرده بیشتر قبحه نه مبارک! پس باکرگی تبریک نداره در اسلام.
    خانم 18 ساله که هیچ، خانم 16 ساله ای که ازدواج کرده هم دیگه نقش های دختری رو در خانواده اش نداره و نقش هاش به همسری تبدیل شده و وظایفش تغییر کرده و اختیارات و حتی عواطف و احساساتش هم. چون جاش عوض شده تو جامعه. نمیدونم واقعا به نظرم قضیه انقدرام پیچیده نیست جهت بحث...
    ممنون از مشارکت تون

    تکبیرررررررررررررر

    اقا کیف کردم

    دمت گرم

    پاسخ:
    الله اکبر
    الحمدلله
    پروفایل شما چ خوبه

    خیلی ممنونم قربان شما.

    من درمورد اون کمپین حضرت معصومه خوندم تو وبتون.خاستم ببینم به درخواست فیشنگار،ایا پست جداگونه ایی هم من باب توضیحش زدین ک مطالعه بفرماییم؟

    پاسخ:
    خیلی وقته نیومده بودم طرف وبلاگ برا نوشتن.
    فرمایش ایشون هم یادم مونده بود اما چون نمی نوشتم این رو هم ننوشتم. ب همین دلیل خیر،فعلا پستی برا مطالعه قابل عرضه نداریم خدمتتون :)
    خدا عمری داد و شرایط بود حتما پی شو می گیرم و می نویسمش. ببینم اوضاع چطوره.
    همچنان پروفایل شما خوبه!
    و البته بیشتر از پروفایل شما، وسیله نقلیه شما ـ نیمبوس 2000 ـ هست که دلبری می کنه.

    + آیا http://zeno1.blogspot.com هم شمایی؟!

    که اینطور.

    منم خیلی اتفاقی وبلاگ شمارو تو پیج عرفان برای قالب پیدا کردم.اخیرا ندیدم جایی رخ بنمایید!(:

    انشالا.

    نیمبوس 2000 ها؟(: شما هم روزی اهل قطار 3/4 بودین؟

    این وبسایت فیلتره!(: و نه.من نیستم.هیچ شعبه دیگری ندارم (:

    پاسخ:
    اوه عرفان! چ دور و دیر!

    اره من یه مدتی سرم می خورد تو دیوار، محل دقیقشو پیدا نمی کردم متاسفانه. بعد دیگه خدا جورش کرد.

    ممنون که یه دونه اید.

    سلام.موفق باشید

    پاسخ:
    سلام. سلامت باشید.
  • کلمنتاین ‌‌
  • سلام.

    هرچند که پست قدیمیه ولی من با خوندن کامنت یاس یه سوال برام پیش اومد.

    یعنی شما در جوابتون منظورتون این بود که ما به دختری که ازدواج کرده تبریک نمیگیم. ولی علت این تبریک نگفتن عدم باکرگی نیست و اینه که اون فرد با ازدواجش نقش دختر خانواده بودن رو از دست داده و حالا نقش همسری داره؟

    پاسخ:
    سلام خدا بر شما.
    بله دیگه عرضم اینه که:
    ما به دختری که ازدواج کرده، روز دختر رو تبریک نمیگیم. نه بخاطر باکره نبودنش. بلکه به این خاطر که دیگه «نقش دختری» نداره و نقشش تبدیل به «نقش همسری و یا مادری» شده.
  • کلمنتاین ‌‌
  • فکر میکنم حتی اگه به بکارت ربط نداشته باشه با استدلال شما  به این قضیه نقش هم ربط نداره. چون آدم تک نقشی نیست. همونطور که یه نفر میتونه در عین حال که پسر کسی هست برادر کس دیگه هم باشه یه دختر هم میتونه وقتی همسر کسی شد  همچنان دختر  پدر و مادرش بمونه. تبدیل نقش نداریم.  اضافه شدن نقش داریم به نظر من.

    حالا اصلا فرض کنیم که دختری که ازدواج کرده دیگه نقش دختر اون خانواده رو نداره و نباید بهش تبریک گفت. چطور در همون خانواده هیچ وقت گفته نمیشه دیگه مادر اون خانواده نقش مادر اون دختر رو نداره چون از اون خونه رفته و همچنان بهش تبریک گفته میشه توی روزی تحت عنوان مثلا روز مادر؟ اگر ازدواج دختر باعث شده نقش دختر بودنش حذف بشه پس نقش مادر اون دختر هم باید حذف میشد با این استدلال.

    پاسخ:
    سلام و ادب.
    + آدم تک نقشی نیست اما نقشها قابل تبدیل شدن یا اولویت بندی هستند. پسر یک خانواده تا وقتی مجرده فقط پسر خانواده است. اما وقتی متاهل میشه نقش همسریش بر نقش پسریش غلبه پیدا میکنه. همینطور مادرشدن که بر نقش دختر خانواده غلبه پیدا می کنه.
    + نقش مادری و نقش پدری، هم طبق آموزه های دینی و هم طبق آموزه های عرفی و اخلاقی، با نقش های دیگه تفاوت فاحش دارند. البته قبول کنیم این رو نباید کتمان کرد که نقش مادری و پدری با ازدواج فرزندشون به شدت تحت الشعاع قرار میگیره، کاهش پیدا می کنه و کم تاثیر یا بی تاثیر میشه. اما تقدیر از پدر و مادر با تقدیر از یک نقش (مثل دختر خانواده، پسر خانواده، همسر خانواده و ...) تفاوت ریزی هم داره. یعنی اضافه ای هم داره.
    یه وقتی هست که ما به کسی بخاطر نقش مهمی که داره یا دریافت کرده تبریک میگیم. مثل دختر/پسر/همسر در خانواده. یک وقتی هم هست که از کسی علاوه بر نقشش، بخاطر فعالیت هایی که در اون نقش انجام میده تقدیر میکنیم، مثل نقش مادری/پدری. یا روز جانباز/پرستار/پزشک و ... . اینها علاوه بر نقش و جایگاهی که دارند و ارجمند هستند، فعالیت هایی طبق اون جایگاه انجام دادند که همیشه قابل تقدیره. تو نقش پدری/مادری تقدیر از فعالیت ها غلبه داره به تقدیر از نقش و جایگاه.
    بنابراین، کسی که حالا متاهل شده و هنوز روز مادر/پدر رو به دستبوسی مادر و پدرش میره، بخاطر تقدیر از لطفیه که اونا در حقش کردند. نه صرفا جایگاهی که داشتند و حالا تقریبا دیگه ندارند.

    ممنون از نگاه دقیق تون.
  • هانیه معینیان
  • سلام ممنون از این مطلب و ممنون تر بابت جمله آخر

    با اینکه با نتیجه گیریتان کاملا موافقم و یعنی کلا با هرچه که مخالف فرهنگ سخت باکرگی باشد موافقم

    فقط

    یک سوال

    اول اینکه شما بر چه اساسی میگویید میلاد حضرت زهرا روز مادر است نه زن؟

     و یک نکته 

    جسارتا کمی متناقض حرف زدید. من حرف شما را قبول دارم زن بودن یا مرد بود فی ذاته امر جشن گرفتنی نیست ولی با این نگاه روز دختر هم جشن گرفتن ندارد یا روز جوان! حرف شما هم قبول. دختر بودن مهم نیست دخترانگی مهم است خب به دنیالش زنانگی و مردانگی هم مهم است دیگر

     

    پاسخ:
    سلام و ممنون از اینکه «دقیق» خوندید. این پاسخ طولانی خواهد بود و از همین الان عذر میخوام.

    ببینید تاریخچه روز زن اینطوریه ک قبل از انقلاب، روز تولد فرح دیبا (فک کنم آذرماه) برا زنان مراسم میگرفتن و جشن و این طور چیزا. بعد از انقلاب، اولین روز تولد حضرت فاطمه، امام خمینی یه پیام میدن و در تکریم مقام حضرت فاطمه صحبت می کنن. (فکر می کنم اردیبهشت ماه سال بعدش میشده. یعنی اخرین روز زن میشده آذر 57، بعدش بهمن 57 انقلاب میشه، بعدش اردیبهشت 58 روز تولد حضرت زهرا این پیام ارسال میشه.) البته بگم، تا اونجا که میدونم «انتخاب» خاصی نبوده برا روز زن. حضرت امام تو سخنرانیشون میفرمان فردا روز تولد حضرت فاطمه است. روز زن است. (منظور اینکه اختصاص به زنان دارد! همچین معنایی) و همه خوبی هایی که یک انسان می تونست داشته باشه در ایشون متجلی شد و ایشون همون بود که خودش اصلا می تونست جای نبی باشه و الخ. (همه جملات، نقل به مضمون)
    اصلا تمام اون سخنرانی درباره تکریم حضرت زهرا است و ایشون مدام دارن درباره ابعاد شخصیتی حضرت زهرا حرف میزنن و بعدم میگن که الگوی زن مسلمان هستند و الخ. نه حرفی از مادریه، نه حرفی از زنیت. در کل دارن درباره انسان بودن و مقام حضرت زهرا به عنوان یک انسان صحبت می کنن. نه زن و نه مادر.
    همون یه بخش هم هست که ایشون گفته بودن «امروز، روز زن است» و خیلی هم مشخص به این معناست که اصن امروز، مال خانوماست و اینا. نه به این معنا که ایشون اعلام کرده باشن امروز رو روز فلان نامگذاری کنیم.
    در واقع، اون روز اول، نه کسی گفت روز «زن» و نه کسی گفت «روز مادر».
    سال بعدش تو همین مناسبت، این دفعه حضرت امام تو پیامشون میفرمان اگر قرار باشه روزی روز زن باشه چه روزی بالاتر از روز میلاد حضرت زهرا. این دفعه به جای ابعاد انسانی حضرت زهرا، درباره «نقش»ها و «فعالیت ها» بیشتر صحبت میشه. (باز هم حرفی از مادری نیست. حرفی از همسری نیست و حرفی هم از زنیت نیست. انصافا هیچکدوم اینا ذکر نمیشه.) موضوع این صحبت این دفعه اینه که زنان جایگاه خودشون رو تو جامعه پیدا کنن و بتونن به جای کالا بودن، حضور موثر تو فعالیت ها داشته باشن. نه مثل دوران طاغوت که تمام اعتلای زن رو تو آراستگی می دونستن. آخرش هم از زنان میخوان که اون رویه رو فراموش کنن و به رویه اسلامی رو بیارن تا بتونن رشد کنن. (بازهم جملات، همه نقل به مضمون)

    این که همه جا میگردیم می‌بینیم نوشته انتخاب روز میلاد حضرت زهرا برا این مناسبت، ابتکار امام خیمینی بوده، در واقع همینه. ایشون در این دو سخنرانی (یا پیام، دقیق نمیدونم) پیوند این دو موضوع میلاد حضرت زهرا و زن رو تاکید کردن، و مسئولین از روی این پیامهای حضرت امام، اون روز رو آوردن تو تقویم (اینو هم دقیق نمیدونم از کی ثبت شد تو تقویم. مثلا از سال بعدش اومد یا خیر، این رو اصلا تحقیق نکردم درباره اش.) یعنی مسئولین محترم تیریپ کار فرهنگی برداشتن ک روز تولد همسر شاه سابق تو کشوری که توش انقلاب شده، روز زن نباشه! :) نه حرف مادر بوده نه حرف زن بوده نه حرف دختر بوده هیچی کلا. اما همون توجه دادن حضرت امام، دلیل تمام این قضایا بوده.

    حالا اون که من گفتم روز مادر، اولا چون قدیم تر خودم دیده بودم که نوشته می‌شد مادر برا همین تاکید کردم روش. و ثانیا اینکه دوباره عرضمو میگم، تکریم جنسیت بی معنا است. به همین دلیل اگر هم تکریمی صورت میگیره تکریم نقش فرده، و چون زنیت نقش نیست قابل تکریم هم نیست. اما مادری نقش هست و بهترین دلیل تکریم.
    این عرضم هم به این معنا نیست که زنیت بی معنا است یا بی اهمیته. بلکه زنیت صرفا مقسم نقش هست نه خود نقش.
    همچنان که مرد بودن مقسم نقش هست در جامعه، نه اینکه خودش نقش باشه.

    اون حالت تعارضی که درباره حرف من تو ذهن شما پیش اومد، احتمالا مال اینجا است که «باشه این قبول؛ اگر دختری نقش نیست، اما دخترانگی که نقش هست. حرف خودم هم بوده تو متنم. میگید همین دخترانگی رو تو روز دختر جشن میگیرن. با این حساب، اگر زن بودن نقش نیست، زنانگی که نقش هست! خب روز زن رو همین زنانگی اش رو جشن بگیرن!» (درست گفتم الان؟ درست فهمیدم؟)

    پاسخم هم اینه:
    بله من گزاره شما رو قبول دارم. زنیت نقش نیست (که اینو تو متنم هم گفتم.) اما زنانگی نقش هست و بالاخره یه سری کارها رو تو جامعه فقط برا خانوما می تونیم تعریف شون کنیم، که من تو متنم درباره این نقشها حرف نزدم. از بینشون فقط درباره مادری حرف زدم. این توجه رو هم بدم که درباره مردی هم حرف نزدم، اما از پدری اسم آوردم.
    دلیلم هم اینه که موضوع نوشتن من نقش زن ها و مردها نبود. نقش دخترها بود.
    اینکه چرا نگفتم زنانگی رو توی روز زن تکریم کنن، یا مردانگی رو توی روز مرد/پدر، ب این دلیل بود ک اولا موضوعم اینها نبود، ثانیا مادری، حد اعلای زنانگیه و پدری حد اعلای مردانگی، ثالثا اگر همین یک جمله رو می نوشتم که مثلا «به عوض زنیت، زنانگی را تکریم کنید» دیگه قابل جمع شدن تو یه متن نبود و جاش هم متن من نبود. موضوع دومی بود که متن دومی رو می طلبید و می طلبه. اگر روز میلاد حضرت زهرا بود، ب جای حرفهای مربوط ب دخترها، حرفای مربوط ب زنان رو می گفتم.
    در واقع من «حرفی از این موضوع نزدم. نه که رد یا تاییدش کرده باشم.»
    کما اینکه تو کامنتها هم دارم میبینم کسی ایرادی نگرفته چرا گفتم «نقش مادری» یا «نقش پدری». چون همه پدری و مادری رو نقش می دونن و مورد اتفاقه.

    درباره دختر بودن و روز جوان؛
    دختر بودن هم مقسم نقشه. مثل پسر بودن. اما دخترانگی خودش نقشه.پسرانگی خودش نقشه. اگر تفاوت قائل بشیم بین دخترانگی و دختر بودن، تفاوت قائل میشیم بین مردانگی و مرد بودن، و بین زنانگی و زن بودن. هر سه اولی نقش هستند و هر سه دومی مقسم نقش.
    تو روزهای بزرگداشت شون هم باید هر سه اولی رو تکریم کنیم نه دومی ها رو.

    من از روز جوان دفاع نمی کنم چون به نظر من هم دلیلی نداره بخش های مختلف سنی یک نفر رو تکریم کنیم. اما فکر می کنم دلیل انتخاب این روزهای مربوط به سن، با دلیل انتخاب روزهای مربوط به نقشها یکی نبوده. دلیلش رو پرنگ کردن و توجه دادن به اون قشر سنی می‌بینم نه توجه دادن به نقش شون.
    مثلا همین که داریم «روز سالمندان». خب سالمند ک کمترین نقش رو تو جامعه داره!! اما میخواییم ب بهانه ای بهشون توجه کنیم. جوان هم همین.

    بازم بخشید طولانی شد.

  • هانیه معینیان
  • سلام مجدد

    بسیار ممنونم بابت بیان تاریخچه. خودم در این زمینه اطلاعی نداشتم 

    خب طبق فرمایشات شما حتی حضرت امام هم تاکیدی بر روز مادر بودن نداشتند :)

    اینکه یادتان هست در قدیم با این نام بوده که دلیل راستی نیست. خب اشتباه کرده اند بعد عوضش کردند. راستش را بخواهید نقش مادری به اندازه کافی در جامعه ما پررنگ هست. نقش همسری کمرنگ شده است هم در مرد هم زن.

    چندتا نکته بگویم 

    اول اینکه اتفاقا من موافق روز جوان و سالمند و امثالهم هستم. چه اشکال دارد یک روز در سال به این اقشار فکر شود. قرار دادن یک روز در سال لزوما جشن گرفتنی نیست فکرکردنی ست. اینکه مشکلاتشان چیست. حرفشان چیست و غیره و خب با این تعریف روز زن و مرد  هم قابل قبول میشود 

     

    دوم جسارتا عرض میکنم ( گرچه وبلاگ با فضای علمی متفاوت است) جنس با جنسیت متفاوت است. جنس به ویزگی های فیزیکی اشاره دارد و جنسیت به ویزگی های روحی و معنوی و ...

     

    سوم چرا انقدر نقش را پررنگ میکنید؟ یعنی به قول شما ما یک روز را در سال قرار دهیم فقط به خاطر مسئولیت ها و تکالیف آن فرد حتی اگر خیلی ارج نهادنی باشد این خوب نیست. خب حقوق و روحیات و اخلاقیات چه میشود. گرچه ما خیلی خوب باشیم حقوق را هم در قبال نقش بیان میکنیم ولی خب این اتفاق اصولا درباره روز زن و نهایتا روز مرد می افتد.

     

    چهارم من خیلی به شخصه موافق روز دختر نیستم. به این دلیل که  فرهنگ ایرانی با این دلیل که به باکرگی اهمیت میدهد دختر را فردی میداند که ازدواج نکرده لذا به یک دختربچه چهارساله میگوید دختر به یک زن چهل ساله مجرد هم میگوید دختر! خب این به نظرم برای یک زن چهل ساله توهین به حساب می آید. اینکه روز دختر را به او تبریک بگویی. درحالی که اسلام اینگونه نیست. رساله را نگاه کتید به دختر نه ساله میگوید زن به پیرزن هفتاد ساله هم میگوید زن. 

     

    چهارم درست است که مادری به قول آیت الله جوادی آملی غایت یک زن است ولی این به این معنا نیست که دیگر ابعاد زن ارزشمند نیست. طیف وسیعی از زنان جامعه هستند که مجردند یا دوست دارن بچه دار شوند ولی نمیشوند چرا باید با ناک گذاشتن روز مادر آنها را نادیده بگیریم.

    البته من گر بودم میلاد حضرت فاطمه را روز مادر میگذاشتم و میلاد حضرت فاطمه معصومه را روز زن نه روز دختر

     

     

     

    ببخشید طولانی شد. راستی اگر بنهد معینیان هستم نه معیریان :)

     

    پاسخ:
    سلام و ببخشیددیر جواب میدم چند روزی سر نزدم.

    + بله من هم تاکیدم رو از حضرت امام نگرفتم :) اصلا اونا رو گفتم که بگم اساسا حرفی نبوده از روز زن یا روز مادر. این تاکید از خود ما میاد. برا همینم جرات کردم و نظر خودمو گفتم.
    + اینکه نقش مادری الان پررنگ هست و نقش همسری کمرنگ تر، من قبول ندارم. ب نظرم در کل نقش ها همه کمرنگ هستند. تو حوزه زنان، بی رنگ هستند :)) بالکل فرق زیادی بین درک نقش مادری و درک نقش همسری الان نمیبینم. الان هردو به یه اندازه مغفول اند به نظر من.

    درباره نکات:
    + نظر شما محترم... من این حس رو ندارم واقعا. (گرچه حرف شما رو رد یا تایید نمیکنم) دلیل اینکه این حس رو ندارم اینه که تقریبا یقین دارم این صرفا تشریفاته و هیچ وقت به عمل نمیرسه. ترجیحم اینه که اتفاقا جنبه های عملی قضیه بالا بره.(مثلا همین جشن یه جنبه عملیه) تا اینکه نهادهای حکومتی و همینطور مردم، تظاهر کنن دارن به اون قشر فکر می کنن!!
    همچنان تاکید دارم ک این نظر شخصیه. (اساسا فکر میکنم این بخش دیگه واقعا سلیقه ایه.)

    + الان یادم نیست کجا جای جنس و جنسیت رو اشتباه نوشتم گرچه می دونستم. اما ممنونم از تذکرتون اگر چنین اشتباهی کردم.
    + من نقش رو پررنگ نمی کنم. نقش خودش پررنگ هست خب. خصوصیات و اخلاقیات و غیره ارج نهادنی نیستند. حقوق ارج نهادنی هستند که حقوق هم در حوزه نقش ها هستند که تعریف میشن دیگه. منافاتی با هم ندارن. هم حقوق پررنگ باشن و هم نقش. (ب نظرم خصوصیات رو پررنگ کردن منافاته بله. خصوصیات رو بدون قید نقش، پررنگ کردن، تاکید بر جنسیته و به نظرم تاکید بر جنسیت، به اندازه بی جنسیتی و مشابه گرفتن جنسیت، ضرر داره) اصل حرف الان این نیست که اسم روز زنه یا روز مادر. اصل حرف اینه که به نقش دختری که الان از جامعه پاک شده تاکید بشه. که الان اصلا معلوم نمی کنیم که چی هست اساسا! برای خود دخترای ما معلوم نیست که چی هست!
    اینه که مشکله. و مسئله متن نوشته شده هم بود و هست.
    + نامگذاری روز مادر و تاکید روی نقش مادری در روز مادر مشکلی برا اون خانمهای در اون شرایط به وجود نمیاره واقعا. اونها هم میتونن اصلا روز دیگری داشته باشن!! (به عنوان راه حل نگفتم ها. در کل میگم ینی اجباری نیست که یه مناسبت همه رو شامل بشه.)
    به ثول شما اصلا روز بزرپداشت حضرت معصومه رو میذاشتن روز زن.
    یا چنین چیزی.

    +تصحیح شد! ببخشید :)

  • هانیه معینیان
  • باباجان 

    اشتباه از من بود. من مسئولیت کار اشتباهم رو میپذیرم :)

     

    جدی من به این نتیجه رسیدم که آدم‌ها حداقل در وبلاگهایشان آزادند هر نظری دوست دارند بدهند پس من مخاطب چه حقی دارم آنقدر منتقد باشم :)

     

    در آخر اینکه کلا در این زمینه ها خیلی هم نظر نیستیم :) 

    یا علی

     

     

    پاسخ:
    :)))))))))))))))))))))))))))) تا خود صفحه تولد حضرت زهرا تو تقویم، پرانتز!
    اصلا مگه خوبیش به همین نیست که هم نظر نیستیم؟ :) اگر بودیم که این حرفا زده نمی شده.
    علی یارت بانو. دارم دعات می‌کنم.
  • هانیه معینیان
  • ئه؟ منو دعا میکنی؟ چه عالی 

    دمت گرم :)

    دعاهات مستدام

    پاسخ:
    :) پس چی
    زنده باشی.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی